Konuşmacılar

Mustafa OTRAR

Ölçme ve Değerlendirme Anabilim Dalı Başkanı



Özgeçmiş

1971 Eskişehir (Merkez) doğumludur. İlkokulu (1982), ortaöğrenimini (1989) Eskişehir’de tamamladı. Aynı yıl girdiği Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Psikolojik Danışma ve Rehberlik Lisans Programı’ndan mezun oldu (1993). Rehber Öğretmen olarak Bingöl ve İstanbul’da görev yaptı. 1995 yılında Araştırma Görevlisi olarak Marmara Üniversitesi’ne göreve başladı. 1997 yılında Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü’nde Eğitimde Psikolojik Hizmetler alanında yüksek lisansını tamamladı. Ocak 2006’da Doktora eğitimini tamamlayan Mustafa OTRAR, halen Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü’nde Ölçme ve Değerlendirme Anabilim Dalı Başkanı olarak çalışmaktadır. Akademik olarak öğrenme psikolojisi, eğitim istatistiği ve ölçek geliştirme alanlarında çeşitli eserleri mevcuttur. Evli ve iki çocuk babasıdır.

Konu Özeti

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEYE İÇİN ÇEŞİTLİ DEĞERLENDİRMELER


Ülkemiz için ölçme alanında çeşitli ve köklü sorunlar bulunmaktadır. Bunlardan ilki ölçme deyince sadece/veya sıklıkla başarının (o da ne ise) ölçülmesinin anlaşılmasıdır. Bu husus eğitimin başarı odaklı olduğunun, gelişim odaklı olmadığının ironik göstergelerinden biridir. Öyle ki öğrencilerimiz bile sınavda sorusu çıkmayacak olan derslerin içeriklerini ciddiye almamaktadırlar. Oysa örgün eğitimin etki alanı içinde iken bireyin ölçülen, ölçülebilecek olan onlarca özelliğinden sadece birisi başarıdır.

Bir diğer dikkat çekici nokta kişisel özelliklerin ve bireysel farklılıkların ölçülmesinde kullanılan ölçme araçlarının tamamına yakınının, geliştirildiği ortamın kültürel kodlarını içeren adaptasyon ölçekler olmasıdır. Bu husus bilim adamlarımızın ülkemiz için geliştirilebilecek yeni ve kültüre uyumlu ölçekler için özel bir motivasyonla hareket etmesi umudunu beslemektedir.

Bir diğer temel sorun ölçme ve değerlendirme sistemimizin mikro ve makro düzeyde sık ve köklü biçimde değişmesidir. Özellikle bazen açık bazen de kapalı şekilde kendini gösteren, üzerine inşa edildiği insan modelinin değişmesi de bu noktada değişimin riskli bir dinamiği olarak göze çarpmaktadır. Üzerinde geniş uzlaşı oluşmuş, eleştiriye açık olan detayları olabildiğince belirlenmiş ve kontrol mekanizmaları oluşturulmuş ve dahası sürekli bir “sistem her an değişebilir” beklentisinden kaynaklanan kaygının azaltılmasını temin edecek biçimde istikrarlılaştırılmış bir standart sınavlar sitemi kurulması zorunludur.

VIII. Temel Eğitim Sempozyumu

Sempozyumumuz ile ilgili merak ettikleriniz için sağ taraftaki yardım butonuna tıklayabilir yada bilgiislem@tozok.org.tr mail adresine mail atabilirsniz.
Yardım almak için tıklayın